- آیین بزرگداشت جمال شورجه کارگردان سینما، با حضور مدیران ارشد استانی، چهره های برجسته فرهنگی و هنری و علاقمندان سینما در زنجان برگزار شد.

آیین بزرگداشت جمال شورجه در زنجان برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین در این مراسم که شامگاه چهارشنبه در فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار شد، در کنار استقبال پر شور هنرجویان جوان و فعالان حوزه فیلسمازی، استاندار زنجان و شماری از مدیران ارشد استانی و فرماندهان نظامی حضور داشتند.

جمال شورجه متولد ۲۲ بهمن ۱۳۳۳ در زنجان است. وی فارغ التحصیل لیسانس کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران بوده و با دستیاری شروع به کار کرد و حالا از کارگردان های بنام کشور به شمار می رود.

شورجه فعالیت فیلمسازی خود را به صورت جدی از سال ۱۳۶۳ وقتی ۳۰ سال بود با دستیاری کارگردان در فیلم زندان دوله تو شروع کرد، سپس در سال ۶۵ با فیلم "پرواز در شب" طراحی صحنه را نیز تجربه کرد

بعد از سالها تجربه دستیاری، سال ۱۳۶۷ وقتی ۳۴ ساله بود اولین فیلم خود به نام "روزنه" را ساخت و سال ۱۳۶۸ نیز با نوشتن فیلمنامه شب دهم در این عرصه عرض اندام کرد.

سی و سه روز، وعده دیدار، باشگاه سری، خلبان، دایره سرخ، عبور از خط سرخ، حماسه مجنون، لبه تیغ، عملیات کرکوک و شب دهم از آثار جمال شورجه است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در این مراسم در سخنانی به برگزاری برنامه مهر سینمای ایران در کشور به ابتکار سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این برنامه گسترش تجلیل از سینماگران در سطح کشور است تا این موضوع صرفا متمرکز در پایتخت نباشد.

محمد حمیدی‌مقدم افزود: جمال شورجه نام ماندگاری در سینمای ایران بوده و این هم به دلیل مجموعه فیلم های ارزشمندش و هم شخصیت و وجود شریف این هنرمند است.

وی خاطرنشان کرد: اکثر فعالان سینما وجود افرادی همچون جمال شورجه را غنیمت می شمارند و آرزو دارند که شخصیت های مثل وی در سینما تکثیر شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به ظرفیت های هنری در زنجان اشاره کرد و گفت: این استان بستر بروز استعدادهای هنری به ویژه در حوزه سینما است.

امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این مراسم به جایگاه ممتاز جمال شورجه در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: این هنرمند برجسته از مفاخر عرصه سینما در کشور و استان است و آثار درخشانی از وی در ژانر دفاع مقدس به یادگار مانده است.

سیف‌الله رسولی، رییس بنیاد نخبگان استان زنجان نیز در این مراسم، برگزاری مراسم بزرگداشت جمال شورجه را در راستای ارج نهادن به یک عمر فعالیت این هنرمند عنوان کرد و گفت: جمال شورجه الگوی مثال زدنی برای علامه مندان جوان حوزه سینما است که همواره دغدغه به ثبت رساندن دلیری های جوانان پاک این مرز و بوم را داشته است.

به گزارش ایرنا، در این مراسم در قالب کلیپ هایی گوشه هایی از زندگی و آثار جمال شورجه برای حاضران به نمایش درآمد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.